سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مَن مثلی؟
چه کسی مثل من است؟ من متولد شهری هستم که اکثریت ساکنین آن، هرگز دشمنی با اهل بیت را تجربه نکرده اند.
چه کسی مثل من است؟ اعتقادات من بالاترین و محکم ترین عقائد عالم است. من معتقد به اعتقادات تشیع اثنا عشری هستم. همان که حضرت علی علیه السلام را طبق نصوص محکم روایی از منابع دست اول اهل سنت، امام بلافصل پس از رسول الله صلی الله علیه و آله میداند. یکی از این متون از زبان احمد بن حنبل است که بسیار مهم است به دلیل جایگاه او در میان رواة احادیث اهل سنت:
احمد بن حنبل در کتاب مسند خود، به سند صحیح از زید بن ارقم چنین نقل مى‏کند:
همراه رسول خدا صلى اللَّه علیه وآله‏ در سرزمینى به نام «خمّ» فرود آمدیم. پیامبر خدا صلى اللَّه علیه وآله‏ به نماز امر فرمود و در شدّت گرما نماز را به پا داشت و پس از آن براى ما خطبه‏اى ایراد فرمود. براى آن سرور- با پارچه‏اى که بر درخت تنومندى انداخته بودند- سایبانى آماده شد.
آن بزرگوار در ضمن خطبه‏اش چنین فرمود:
ألستم تعلمون؟ ألستم تشهدون أنّی أولى‏ بکلّ مؤمن من نفسه؟؛
آیا نمى‏دانید؟ آیا شهادت نمى‏دهید که من به هر مؤمنى از خودش (در تمام امور) سزاوارترم؟
همه مخاطبان در جواب گفتند: آرى.
حضرت فرمود:
فمن کنت مولاه فإنّ علیّاً مولاه. اللهمّ عاد من عاداه ووال من والاه؛
هر که من مولا و سرپرست او هستم، پس على مولا و سرپرست اوست. خدایا! دشمن بدار هر که با على دشمنى ورزد؛ و دوست بدار آن که با او از در دوستى درآید.
و نمی توان ساده انگارانه کلمه مولی را به معنای دوست گرفت زیرا رسول الله صلی الله علیه و آله صراحتا بحث از اولویت خویش نسبت به دیگران میکنند و این یعنی آنکه حکم ایشان نسبت به خواست و اراده اشخاص برتری دارد و باید اجرا شود حتی اگر بر خلاف اراده اشخاص باشد و همین معنای وِلایت در این حدیث است.
به همین خاطر از همه دوستان تقاضای مطالعه حدیث غدیر را دارم. برای دانلود آن به ادامه مطلب بروید
.

ادامه مطلب




نوشته شده در تاریخ جمعه 91 آبان 5 توسط ziaee

قالب وبلاگ